ON AIR

- Odpri v oknu

MICHAEL JACKSON YOU ROCK MY WORLD

HIT DNEVA

PESEM TEDNA

13.10.2018

Izbor poteka vsako soboto ob 9.35 uri. Zmagovalno skladbo pa lahko slišite v programu Radia Velenje dvakrat dnevno: po poročilih ob 9.30 in po poročilih ob 14.30.

Skupina

ADI SMOLAR Preventiva

  1. ADI SMOLAR - Preventiva
  2. ISAAC PALMA - Dve besedi
  3. RITA ORA - Let you love me

Pleši, pleši ...

Ples je umetnostna zvrst, ki se morda najbolj pušča ob strani, pa vendar mi (tudi osebno) zadnje čase postaja enakovredna vsem ostalim umetnostnim muzam. Ples, ki sta ga vedno zaznamovala gib, glasba, ki lahko estetsko pove mnogo, včasih brez glasbe, s čustvi, lahko se izrazi tudi ob nedovršenih vzporednih izraznih sredstvih (oblika, lik, podoba, gib ...). O čem pravzaprav govorim? O plesu, ki je lahko popoln, čeprav ga označujejo vsa umetnostna izrazna sredstva, ki ga dopolnjujejo in so hkrati neizčiščena, drugačna, morda že skoraj stigmatizirana kot nepopolna umetniška sredstva. Takšna, ki jih je ples začel uporabljati šele v sedanjosti. Pa vendar ta drugačnost opredeljuje ples kot tisto, kar je nekaj več v pojmu estetskega plesnega doživetja. To poletje in njen njegov zaključek mi je pričaralo vsaj dve plesni predstavi, ki jih lahko proglasim za več kot le plesni predstavi. Za nekaj, kar potrjuje, da je priljubljenost, bodisi plesne zvrsti ali koreografske – upodabljajoče, v narativni izjemnosti avtorja.
Najprej naj se ustavim ob ciklusu mariborskega baleta, ki je sredino tega meseca posvetil 25-letnici ustvarjanja njihovega prvaka, umetniškega vodjo, koreografa in plesalca Edwarda Cluga. Skoraj vseeno je, katero predstavo iz njegovega ustvarjalnega opusa sem videl, ulovil sem pač eno izmed zamujenih prejšnji teden. Večina spremljevalcev plesnega ustvarjanja tega izjemnega umetnika si je lahko edina, da je svojevrstno zaznamoval in prevetril domačo baletno sceno. Prišel je kot tuji gostujoči plesalec in si v Sloveniji oblikoval in razvil svoj plesni izraz - v večno drugem mestu naše države. Kot tujcu mu verjetno ni bilo lahko, a sta prav njegovo delo in prisotnost - postavila mariborski balet institucionalno pred tistega v prestolnici. Izraznost, ki išče nova sredstva v umetnostnih paralelah drugih zvrsti in jih staplja s plesom, gibom in glasbo je značilna za sodobne pristope iskanja v umetnosti. Povezovanja s stvarmi, gibalna izraznost, ki ni tipična za balet in za sodobni ples ni vsakdanja, je tisti moment s katerim Clug prepriča. Na koncu prav ta inovativnost postavlja Cluga med vodilne evropske koreografe. Ne, tudi v predstavi, ki sem si jo ogledal, ni bilo vse idealno, dvakrat je zatajila glasbena podlaga (matrica), kar pa ne razvrednoti pomembnosti in izvirnosti koreografije. In prav prepoznavnost in izvirnost je tisto, kar je presežek v plesni postavitvi. Uporabljati izrazna sredstva, ki jih ne bi prisodil v balet, pa vendar jih ravno s tem nadgrajuje ter bogati to zvrst.
Drugo plesno opazovanje in hkrati izjemna izkušnja je dopustniška, precej drugačna. Videti in občutiti popularno temperamentno špansko glasbeno – flamenko - zvrst v avtentičnem klubskem okolju kletí. Doživel sem že kakšen plesni nastop flamenka pri nas, pa vendar je doživeti ga v avtentičnem ambientu, s pravo (minimalizirano) flamenko zasedbo in predvsem pravo andaluzijsko strastjo za tem plesom in z neposrednostjo plesalke in pevca je pravo plesno in glasbeno spoznanje. »Flamenco puro« oz. čisti flamenko je avtentični španski izraz, ki označuje etnomuzikološko glasbo in ples v takšni obliki. Morda je ta inačica za širše množice (ne-španskih ljubiteljev), ki obožuje to temperamentno glasbo sicer malce robata (pevsko), instrumentalno pa ob le kitari in ploskanju kompozicijsko komorna, pa vendar izvirna in avtentična. Flamenko v Cordobi ni bil kostumografska ali scenska paša za oči, bil pa je enostavno pravi. Plesalka ni bila tipična, temnolasa ciganka, pa vendar so ji potne srage na čelu izdajale to, da pleše »zares«, izraz na licu je izkazoval plesno čustvo.
Dve plesni izkušnji, baletna - sodobna in etnološka – avtentična, samo izpričujeta dejstvo, da moramo umetnost vedno uvrstiti in postaviti v prostor in čas ter v funkcijo, ki jo ima v družbi. Takšno, ki izraža in kaže položaj umetnine v prostoru, ki je z njim označen. Da ohranja in da nadgrajuje. Da pričara bodisi avtentičnost in zgodovino in da hkrati ločeno razvija in nadgrajuje zvrst ter njegovo umetniško sporočilo. Hkrati nakazuje distanco do umetnikove ustvarjalne moči ter jo občuduje in potrjuje. V tem pogledu Clug še kako označuje mariborski in slovenski baletni prostor. Čisti flamenko pa označuje težnjo po ohranjanju te, po svetu že marsikje skomercializirane in preoblikovane zvrsti, v svoji pravi, avtentični obliki. V takšni maniri, ki jo lahko najbolje razumejo le tisti, ki so ob flamenku zrasli, glasbeno ali plesno. Na takšen način moramo iskati tudi domači plesni izraz. Razvijati to kar imamo in ga nadgrajevati. Seveda s svojimi koreninami in lastno bazo ustvarjalcev in ne za vsako ceno ter na račun drugotnega in komercialnega plesa.

- Matjaž Šalej, dne 22.09.2016

BLOGROLL


Domača lestvica

  1. Tadeja Molan - Polje ljubezni (345)
  2. Edna - Pika pouka (254)
  3. Get back - Born on the road (102)
  4. Imperij - Žalostna (79)
  5. Kevin Koradin - Visoko (66)
  6. Ina Baš - Ko si bil le moj (53)
  7. Ditka - Srečanje (24)
  8. Maja Keuc - Naredi srce (8)
  9. Nude - Kakšen dan (8)
  10. Alex Volasko - Če pomlad... (4)
Podrobnosti

Tuja lestvica

  1. Black Coffe... - Drive (14)
  2. Maroon 5 - Girls like you (9)
  3. Sophie Ellis... - Love is you (7)
  4. Jovanotti - Viva la liberta (4)
  5. Southern halo - I think too much (4)
  6. Annalisa feat.... - Un domani (3)
  7. Billy Lockett - My only soul (3)
  8. Jonas Blue... - Rise (3)
  9. Leteči odred - Pošteno do kraja (2)
  10. Buđenje - Bolje ne ne ne (1)
Podrobnosti

Narodnozabavna lestvica

  1. Ansambel Juhej - Pojem ti oče (570)
  2. Ansambel... - Ko se ljubezen... (485)
  3. Ansambel Zadetek - Domačija (53)
  4. Ansambel Nemir - Jaz ne lažem (18)
  5. Skupina Gadi - Kokrat ti morm... (18)
  6. Ansambel Boršt - Kot reka svobode (15)
  7. Modrijani - Huda ura rock... (6)
  8. Družina Sotošek... - Pridi v goste (3)
  9. Ansambel Urok - Suhokranjke (2)
  10. Ansambel Blaža... - Ne bom si... (1)
Podrobnosti

Glasbene želje